Заказать звонок
(044) 227-79-72
Киев, ул. Верхний Вал 62
(096) 628-20-25
10%

ДОНАТИМО
на ЗСУ
Главная » Новини » Податкова консультація резидентам і нерезидентам

Податкова консультація резидентам і нерезидентам

Найбільш поширеною проблемою, при оренді земельної ділянки комунальної або державної власності, стало одностороннє внесення в договору оренди органами місцевого самоврядування та державними органами змін, що стосуються розміру орендної плати, і як наслідок почастішання кількості перевірок суб’єктів підприємництва з боку контролюючих органів на предмет правильності сплати податку на землю.

У Податковому кодексі України закріплюється мінімальний розмір орендної плати за землю – на рівні 3% від нормативної оціночної вартості земельної ділянки, тоді як до прийняття Податкового кодексу України мінімальний розмір орендної плати становив 1% від нормативної оціночної вартості земельної ділянки.

Таким чином, враховуючи, що закон не має зворотної сили в часі, відповідно до ч.1 ст.28 Конституції України, за договорами оренди земельних ділянок комунальної і державної власності укладених до «01» січня 2011 року, податок на землю становить суму меншу, ніж та, яка вказана у Податковому кодексі України.

У зв’язку з цим, багато міські та сільські ради, державні органи, з метою приведення у відповідність до вимог податкового законодавства істотних умов договорів оренди земельних ділянок, в односторонньому порядку, своїми рішеннями і розпорядженнями, вносять зміни в укладені раніше договори оренди.

Приміром, Київська міська рада своїм рішенням №89 / 9146 від 28.02.2013 року встановив річну орендну плату в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і зобов’язав орендарів внести зміни до договору, контроль над виконанням рішення поклав на органи державної фіскальної служби, які почали сумлінно здійснювати контроль над виконанням рішення, шляхом донарахування податку на землю на підставі камеральних документальних перевірок платників податків.

Разом з тим, державні податкові інспекції, вирішуючи питання про донарахування податку на землю, не врахували того, що у відповідності з Податковим кодексом України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди, в якому також вказуються розмір та умови внесення орендної плати .

А стаття 21 Закону України «Про оренду землі» вказує, що розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (за винятком строків внесення орендної плати за земельні ділянки комунальної та державної власності, які встановлюються відповідно до Податковим кодексом України).

Таким чином, саме договором оренди, а не Податковим кодексом України, встановлюється розмір орендної плати.

Враховуючи також той факт, що нормами Податкового кодексу України на контролюючі органи покладено функції лише контролю по сплаті податків, можна прийти до логічного висновку, що підвищення розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної та державної форми власності, без внесення змін у договір, виходить за рамки повноважень співробітників державної податкової служби України.

За донарахування податку на землю органи державної податкової служби часто посилаються на рішення органів місцевого самоврядування та державних органів, якими в імперативному порядку, без узгодження з орендарями, встановлюються нові розміри орендної плати.

Разом з тим, органи місцевого самоврядування і державні органи, при здійсненні повноважень власників землі, виступають не суб’єктами владних повноважень, а рівноправними суб’єктами земельних відносин, дії яких спрямовані на реалізацію передбаченого законом права розпоряджатися землею.

Тобто, вищезазначені органи, мають рівні права з громадянами та юридичними особами, з якими вони вступають у відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.

Саме такої позиції дотримується Верховний суд України у своїх постановах у справах №21-1523во07 від 23.09.2008 року, №21-260во09 від 14.04.2009 року, № 21-291а11 від 09.04.2012 року.

Таким чином, питання про розмір плати за оренду земельних ділянок комунальної і державної власності підпадає під юрисдикцію господарського права і саме нормами Цивільного та Господарського кодексів повинні регулюватися зміни розміру орендної плати.

Нормами як Цивільного, так і Господарського кодексів внесення змін та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або договором.

Разом з тим, провівши аналіз вищевказаних норм, напрошується висновок про те, що орендодавець позбавлений права приймати рішення і зобов’язувати орендарів вносити зміни в договору, оскільки він в даних правовідносинах виступає не суб’єктом владних повноважень, а рівноправною стороною за договором.

Отже, збільшення чинним законодавством граничних розмірів орендної плати за земельні ділянки комунальної та державної власності є лише підставою для орендодавця запропонувати орендарю внести зміни до чинного договору оренди.

Таку ж позицію висловлює Вищий господарський суд України у своїй постанові від 25.12.2012 року у справі №28 / 5005/640/2012 за позовом прокурора Жовтневого району м.Дніпропетровська до ПАТ «Укрсиббанк» про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, вказуючи, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є лише підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Незважаючи на ці, здавалося б «залізні», аргументи, Вищий адміністративний суд України у своїй постанові від 08.10.2012 року по справі № К / 9991/52059/12 прийшов до висновку про закономірності дій державної податкової служби щодо донарахування орендної плати за оренду земельної ділянки комунальної власності, посилаючись при цьому на перевагу норм ст.288 НК України над умовами договору оренди.

У теж час існує абсолютно протилежна думка того ж Вищого адміністративного суду України, яке відображено у визначенні від 18.02.2013 року у справі №2а-12546/12/2670, в якому суд приходить до висновку, що вимоги п.п.288.5.1 п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України про мінімально розмірі орендної плати стосується узгодження раз міра орендної плати при укладенні договору або при внесенні змін до нього, але ніяк не може вважатися зобов’язанням орендатора по сплаті орендної плати в іншому розмірі, ніж це передбачено договором.

При захисті інтересів клієнта, компанія «Профконсалтінг Україна» була змушена звернеться до Конституційного суду України з проханням про офіційне тлумачення нормативно-правових актів мають відношення до сплати орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, у зв’язку з наявністю неоднозначного застосування вказаних норм судами України.

На жаль, Конституційний суд України не зміг прояснити ситуацію, пославшись при цьому на той факт, що у Конституційного суду України немає повноважень щодо надання роз’яснень стосовно практичного застосування правових норм.

Але незважаючи на це, компанії Профконсалтінг Украінаа вдалося довести помилковість думки співробітників Міністерства доходів і зборів, яке виражалося в тому, що при збільшенні в Податковому кодексі України ставки податку на землю, орендар земельної ділянки комунальної або державної власності повинен сплачувати орендну плату в розмірі, який встановлений Податковим кодексом України, а не договором оренди.

Таким чином, станом на сьогодні, у судів України немає єдиної думки з питання пріоритету положень договору над нормами Податкового кодексу України, при встановленні розміру орендної плати за користування земельною ділянкою комунальної власності.

У випадку, якщо ж у Вас виникла ситуація, при якій Ви не згодні з думкою та вимогами співробітників податкової інспекції – звертайтеся до нас, ми допоможемо Вам сформувати грамотну юридичну позицію, яка дасть Вам можливість самому або з нашою допомогою захистити як Ваші особисті інтереси, так і інтереси Вашого бізнесу.

 






Открытие компании, фирмы


Внести изменения в компанию


Внести изменения в устав


Противопожарная лицензия ᐈ


Декларация пож.безопасности


⇓ Наши работы ⇓



⇓ Публикации и Новости ⇓

Отримання ліцензії на торгівлю пальним (з місцем торгівлі)
[2022-06-17]

Ліцензія на право торгівлі пальним видається уповноваженим Кабінетом Міністрів України органом, а саме Головним управлінням Державної Податкової Служби (ДПС), за

Подробнее...

РЕЄСТРАЦІЯ, ВНЕСЕННЯ ЗМІН, ЛІКВІДАЦІЯ ТОВ, ПП.
[2022-06-09]

ВАМ потрібно зареєструвати зміни до установчих документів або відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі Вам допоможуть фахівці нашої компанії

Подробнее...

Паспорт об’єкту для будівництва
[2022-06-09]

Для початку нового будівництва необхідно отримати паспорт об’єкту в якому буде зазначена вичерпна інформація по самій будові. Информація яка зазначається

Подробнее...

Все публикации и новости »

⇓ Видео лента компании ⇓



Все видеозаписи компании »


Актуальные правовые известия


⇓ Другие услуги ⇓


Проверить застройщика >>


Оптимизация налога, законно !


Антикоррупционная программа


Top